Islam som sekulær religion?

Her kunne jeg godt tænke mig at diskutere forskellige religiøse emner med andre interesserede. Læs "Velkommen" beskeden først!!
Post Reply
mdj
Site Admin

Islam som sekulær religion?

Post by mdj » Wed Feb 28, 2007 12:00

Det store spørgsmål i tiden... Er det muligt, at Islam kan integreres ind i den vestlige kultur med den dertil påkrævede respekt for vestlige og demokratiske værdier? Et andet aspekt af samme spørgsmål er, om det er rimeligt, at vi "i humanismens navn" påtvinger arabiske lande demokratiske værdier, for at "befri" befolkningen fra undertrykkelse? (Jeg vil IKKE nævne visse vestlige landes egentlige og egoistiske grunde til at gøre det, det er en HELT anden diskussion, der ikke hører til her.)

Det er jo klart for enhver, der kigger efter, at rigtigt mange muslimer der lever i den vestlige verden, har det fint her, er integrerede og bidrager positivt til vores kultur og økonomi osv, men hvordan har islam det med at være til stede i den vestlige verden? Har de velfungerende vestlige muslimer i virkeligheden givet så meget køb på deres oprindelige muslimske værdier for at falde til i vesten, at man aldrig vil kunne forvente det af muslimer i al almindelighed?

Personligt tror jeg det ikke. Jeg har ikke (endnu!) læst koranen, men indtil det modsatte er bevist, nægter jeg at tro, at koranen i sig selv er så ødelæggende for muslimers integration i den vestlige verden, at det i længden ikke er muligt. Det MÅ være muligt, at få det hele til at glide, uden at ændre så radikalt på muslimers medbragte religiøse baggage. Selvfølgelig vil der altid være fundamentalister, der er uden for pædagogisk rækkevidde, men min pointe er, at det MÅ være deres misfortolkning af koranen, der gør dem til, hvad de er, ikke koranen selv. Med andre ord, islam er ikke "ond", det er islamisterne der er de "onde".

Umiddelbart kan man jo få øje på nogle grundlæggende problemer, nemlig at koranen opfattes som Guds uforanderlige ord, og derfor kan fortolkningen af disse ikke ændres over tid, men kristendommen har jo også altid været hjemsøgt af dette fundamentalistiske princip, at biblen er Guds ord, og derfor ikke til forhandling, og vi har da efterhånden forladt dette princip og kommet videre i udviklingen af vores sekulære samfund uden de helt store tvister alligevel - i hvert fald i Danmark. Hvorfor skulle islam så ikke kunne gøre det samme?

Måske er kristendommen "heldig", idet der allerede i skrifterne selv er eksempler på ændringer. Jesus på det nærmeste annullerede store dele af det gamle testamentes lovsæt, og det er måske det, der har legitimeret den holdning i kristendommen, at biblen er god som åndelig føde, men samfundet skal udvikles efter samtidige principper, ikke tusindårs gamle forskrifter, som er blevet til i den kultur, som fandtes dengang. Kom nu, kære muslimer, vis os, at det kan lade sig gøre, uden at koranen bryder sammen.

Jeg må se at få læst den koran, så jeg kan få syn for sagen...
Morten Due Jørgensen
http://www.mdjnet.dk

Post Reply