Tørklæder

Her kunne jeg godt tænke mig at diskutere forskellige religiøse emner med andre interesserede. Læs "Velkommen" beskeden først!!
Post Reply
mdj
Site Admin

Tørklæder

Post by mdj » Wed Feb 28, 2007 12:28

Er det i orden, at muslimske kvinder bærer tørklæder, og at muslimske piger har tørklæde på i skole?

Ja, selvfølgelig er det da det! Alt andet er da fuldstændigt vanvittigt. Jeg kan godt følge kvindeorganistionernes synspunkt om, at det fornedrer og undertrykker kvinder, men lovgivning imod det er altså ikke vejen frem.

For det første ser det som regel klædeligt ud, og det generer som regel ikke bærerne i udøvelsen af deres erhverv/skolegang, så generel modstand mod tørklæder bunder ikke i praktiske forhold, men rent æstetiske, og man skal altså ikke blande sig i, hvordan andre går klædt.

For det andet, så har vi så travlt med at påstå, at muslimske kvinders største problem er mangel på uddannelse og ringe deltagelse på arbejdsmarkedet. Så giver det da ingen mening, at indføre et tørklædeforbud, som lige præcis er det, der vil holde pigerne hjemme fra skole og kvinderne hjemme fra arbejde! Al respekt for de virksomheder, som har formået at integrere tørklædet i den uniform, der i øvrigt bruges på arbejdspladsen. Mere af det, tak!

Burka og andre ekstremer kan dog være et problem på flere måder, så dem kan man godt argumentere imod i visse sammenhænge, men ikke et uskyldigt tørklæde...
Last edited by mdj on Fri Oct 05, 2007 12:21, edited 1 time in total.
Morten Due Jørgensen
http://www.mdjnet.dk

mdj
Site Admin

Post by mdj » Fri Apr 20, 2007 14:31

Så kører vi igen, nogle DF'ere er ude med riven efter muslimernes tørklæder i forbindelse med at Asmaa Abdol-Hamid vil forsøge at komme i folketinget. Helt konkret mener Søren Krarup, at tørklædet kan sidestilles med hagekors, Mogens Camre mener, at Asmaa trænger til psykiatrisk behandling (men har måttet trække dette tilbage), og Morten Messerschmidt mener bare, at muslimer er tabere - og deres bagland klapper og yder moralsk opbakning.

Tjah, hvad kan man sige... Jeg blev egentligt så glad, da dette her begyndte at rulle. Asmaa er en resourcestærk person, der godt kan tåle lidt vind, uden at der går skår af hende, og DF's udfald må alt andet lige kunne sætte nogle flere i stand til at gennemskue dem. Så tak til Asmaa for at bidrage til at lokke nogle af uhyrerne under sengen frem i lyset, så vi bedre kan se, hvordan de ser ud.

Selvfølgelig kan tørklædet ikke ligestilles med et totalitært symbol. Det er religionen bagved, som d'herrer DF'ere ikke kan lide, og det de mener er i virkeligheden, at muslimer ikke hører hjemme i folketinget. Nu var det så bare endeligt en kvinde, så der var et tørklæde, man kunne hænge den på, men hvad med de muslimske mænd, der allerede ER i folketinget? Hvis islam skal betragtes som en totalitær ideologi, så må bare det at bekende sig til den være nok - en nazist er jo en nazist, hvadenten han har sit hagekors med sig eller ej - og hvor var det så lige, at religionsfriheden blev af? Jeg tror, at DF'erne trods alt er "kloge" nok til ikke at sige højt, at muslimer skal formenes adgang til folketinget, og så kaster man sig i stedet over Asmaas tørklæde, som de ved det er lettere at få til at ligne en rød klud i folks øjne. (Jeg er spændt på at se, om Asmaa tør tage et rødt tørklæde på første dag på talerstolen!) - men når alt kommer til alt, må DF's modstand ses som et forsøg på at undertrykke muslimer og fiske stemmer. Hverken mere eller mindre. Jeg håber (og tror) så bare, at det vil have den modsatte effekt i det lange løb.
Morten Due Jørgensen
http://www.mdjnet.dk

Post Reply